Ökoiskola

Ökoiskolai munkaterv

 

 

 

Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és

Gimnázium

 

 

 

Békéscsaba

Haán Lajos u. 2-4.

 

 

 

2019/20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Általános célkitűzéseink a 2019/20. tanévre

 

  • az intézmény tanulóinak és dolgozóinak, továbbá a szülőknek és partnereinknek a bevonása a programba, előző évek tapasztalatainak értékelése, hasznosítása
  • többféle hulladékok szelektív gyűjtése, elhelyezése, továbbítása
  • az Ökoiskola cím megszerzésével vállalt feladatok teljesítése, pályázat az Örökös Ökoiskola cím elnyerésére
  • részvétel a város és a térség környezetvédelmi rendezvényein, partnerhálózatunk megtartása, lehetőség szerint erősítése
  • tanórákhoz és tananyaghoz kapcsolódó folyamatos egyéni és csoportmunkák
  • folyamatos jelenlét az iskola honlapján, illetve iskolai faliújság készítése, frissítése öko-témában
  • alapvető környezetkímélő szokások kialakítása, figyelemmel kísérése
  • együttműködés kialakítása az Öveges Programban dolgozó kollégákkal
  • a munkatervek összehangolása
  • az Ökoiskolai munkacsoport és az Öko – DÖK újraindításának támogatása, az elballagott vagy lemondott tagok pótlása
  • tematikus napok és kiállítások szervezése
  • kapcsolódás a Kutató Diákprogram és a Mindentudás Napja program témáihoz
  • szakmai kirándulások vagy táborok szervezése (ezek „öko – tartalommal” való „ellátása”)
  • az őszi és tavaszi papírgyűjtés, ennek kibővítése a gimnáziumi tagozat felé
  • A folyamatosan szelektíven gyűjtött hulladékok mellett további hasonló akciók lebonyolítása

A részletesebb munkaterv az iskolai honlapon, ezen belül a természettudományi munkaközösség felületén érhető el 2019. szeptember 18-tól. 

Békéscsaba, 2019. augusztus 30.                               

Dr. Szenográdi Péter

                                                                                 a munkacsoport vezetője

 

 

A Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium ÖKO – csoportjának  részletes munkaterve 

2019/20

 

A felelősöknél szereplő rövidítések:

B.É: Barna Éva

B.Zs: Brazda Zsolt

D. R.: Dobra Róbert

N.M : Németh Mariann

J.E. : Jakubjanszki Edit

J.SZ.: Johanidesz Szilvia

K.S. : Kelemen Sándor

K.L.Á.: Kissné Lengyel Ágnes

K. N.: Komjáthy Nóra

M.T.: Müller Tibor (technikai dolgozó)

S. M. I. : Dr. Sidóné Molnár Ildikó

Sz. L.: Szűcs Lajos

Sz. P.: Dr. Szenográdi Péter

Sz. T.: Szilágyi Tibor

L.J.: Lennert József

 

Feladat

Eszközök, eljárások, módszerek

Felelősök

Határidő

Sikerkritérium

Munkatervek

összehangolása

 

 

Sz. P.,

N.M.

2019. 09.

14.

Koherens munkatervek elkészítése

Öko munkacsoport  újraindítása 

A „zöld” munkában korábban érintett személyek aktivizálása, új tagok bevonása

B.É. és Sz. P. 

2019. 09.

28. 

Munkacsoport újraindítása a helyi elvárások, a P.P. és a pályázatban foglaltak szerint. 

Az iskolai munkacsoport éves tevékenysége

Tervezés, megbeszélések, folyamatos egyeztetés, ellenőrzés, értékelés

Sz. P. és J. K. M.

Tanév vége

Legalább három megbeszélés, a munkaterv és az év végi beszámoló elfogadása. A munkaterv publikálása. 

Öko – DÖK

újraindításának támogatása, új diákok bevonása, a tevékenységünk bemutatása más intézmények számára is

Tanári segítséggel a csoport újraindítása, megújítása. Kapcsolódás a Garabonciás Napokhoz

(Scoutside)

K. S. és  Sz. P.

2019. 10.

19.

A munkacsoport tevékenységének elindítása, tavalyi évhez képest jobb dokumentálása, publikálása. A Garabonciás N. résztvevőknél jelenjenmeg az öko – szemlélet.

 

Az Öko –DÖK

éves tevékenysége

Folyamatos tanári mentorálás

K. S. és  Sz. P. 

Tanév vége

Legalább három megbeszélés, a munkaterv elfogadása, sikeres szerplés a Garabonciás Napokon

Kutató

Diákprogram

(„projektdolgozat”) és a Mindentudás napja

A kollégák által meghirdetett témák. A kollégák által tartott előadások között a fenntarthatóság kérdésének megjelenése. 

Sz. P., B.Zs. 

2019. 10.

19.

Legalább egy – egy téma kapcsolódjon a környezetvédelemhez

Kiállítások 

 

A munkatervnek megfelelő kiállítás(ok) megszervezése, reklámja, értékelése

B:É. és 

Sz. P., M.T.

Tanév vége

Legalább egy környezetvédelemhez, természet megismeréséhez kapcsolódó kiállítás megszervezése

Szakmai kirándulások

Túraszakkör  működése

K.S., Sz. P.

2020. 08.

31. 

Legalább egy kirándulás vagy tábor megvalósulása

Papírgyűjtés

évfolyamonkénti (1-8. o.) verseny a gimnazisták és a szülők bevonásával

K. L. Á. Öko –

DÖK,

D.R.,

M.T.

tanév vége

Két akció megszervezése (ősszel és tavasszal). Alkalmanként legalább 600 kg papír összegyűjtése. Az Öko – DÖK megszervezi a gimnazisták bevonását is.

Szelektív hulladékgyűjtés

folyamatos gyűjtés az intézmény több pontján elhelyezett tartályokba

J. Sz.  B. É. és  Sz. P.,  Sz. L. 

folyamatos

Legalább öt termék szelektív gyűjtése (tanév során min. egy alkalommal ezek leadása), illetve legalább egy alkalommal további egy veszélyes hulladék (pl. használt étolaj) leadása. Minden évfolyam bevonása.

 

Külső kapcsolatok erősítése, megjelenés a honlapon, családi nap. 

Előadás külső helyszínen (pl. TIT, Múzeum, Kutató Központ). Másokkal együttműködve pályázat a fenntarthatóság témájában.  Elsősorban a term. tud. m.köz. honlapjához kapcsolódva hírek, képek megjelenése. Családok bevonása.

Sz. P.  K.S.

folyamatos

Legalább egy előadás külső helyszínen, legalább egy külső helyszínre diákjaink „továbbítása”, min. egy pályázat.  Legalább havonta frissítés a témában a honlapon. A látogatottsági adatok elemzése, reflexió. Lehetőleg a Garabonciás Napokhoz kapcsolódva családi program szervezése (min. egy alkalom, min. 2 család). 

Tanulmányi versenyek

Részvétel a környezet- védelemhez (is) kapcsolódó versenyeken

Sz. P. és  B.Zs.

folyamatos

Legalább egy témához kapcsolódó versenyen legalább egy diák nevezése

 

Alapvető környezetkímélő szokások kialakítása, figyelemmel kísérése

A villany és vízhasználat optimalizálása, szellőztetések ellenőrzése. Tájékoztatás, ellenőrzés

A csoport tagjai

folyamatos

Az energiafogyasztás ne emelkedjen a tavalyi évhez képest (a tanév során; figyelembe véve a 2018 nyarán történő felújítás energiaigényét)

Munkaközösségi munkatervek áttekintése

A tervekben szereplő „öko jellegű” elemek megvalósulásának, elindításának kontrolja

Sz. P. N.M.

2019. 10.

19. 

Minden munkaterv tartalmazza a környezettudatos neveléssel kapcsolatos feladatokat és kezdjék el ezek megvalósítását.

Óralátogatások

Ökocsoport

tagjai

Sz. P., Sz.

L., J. Sz.,

B.Zs.

folyamatos

A csoport tagjai legalább 4 olyan tanítási órát látogatnak, ahol a megfigyelés egyik (vagy fő) szempontja a környezetvédelmi nevelés megjelenése

Tematikus Napok (Tematikus Hét) szervezése: „Fenntarthatósági Témahét”, továbbképzés

Jeles napok: pl. Föld Világnapja, továbbá: Zöld Nap  Tehetségnap, F. témahét megszervezése

B. É, L. J., Sz. P., J.

Sz. 

tanév vége ( Tematikus

Hét esetében: 2020 tavaszán)

A korábbi tanévek során kialakított gyakorlat fenntartása, a részvétel (aktivitás), növelése, az események jobb dokumentálása. A témahéthez kapcsolódó megyei továbbképzésen v. részvétel. 

 

A közösségi munkában érintett 9-11. évfolyamos diákok egy részének bevonása az iskolai környezetvédelmi tevékenységbe

Diákok, szülők tájékoztatása,  az „öko” lehetőségek propagálása

 

B. T. és  Sz. P.

tanév vége

Legalább 30 tanuló teljesítsen min. egyegy órát a közösségi munkakeretéből környezetvédelemhez kapcsolódva. Az előző tanév és a nyári szünet pozitív példái kapjanak publicitást. 

Ökoszemlélet megjelenítése a beiskolázási célú programok során

 

Előadások, nyílt órák, szórólapok, interneten történő megjelenés

 L. J., Sz. P., K. S.

2020.

február vége

Legalább két beiskolázási célú rendezvényen jelenjen meg az iskola környezetvédelmi tevékenysége vagy a téma jelentősége.

 

Természetvédelmi  szakkör működése vagy tehetséggondozó csoport

Érdeklődő iskolások számára szervezett szakkör, csoport megszervezése, működtetése, reflexiók

Sz. P. 

tanév vége

A szakkör vagy csoport működése, ellenőrzése a tanév során.

 

 

 

Kapcsolat az Öveges P.

munkatársaival

 

Együttműködés a tanítás, az előadások és a hírek megjelenítése terén a első évében is fenntartási időszak 

Sz. T., L. J. K.N.,  Sz. P.

tanév vége

Munkamegosztás

egyértelművé tétele. Legalább egy közös program megszervezése, megjelenés egymás honlapján.

Újrahasznosított papír használata

A tanítás és az adminisztráció során az újrahasznosított papír használata

 

Sz. P.

tanév vége

A tavaly felhasznált „zöld” papír arányának megtartása, lehetőség szerint növelése. 

A környezetvédelmi szemlélet multiplikálása a környezetünkben (ez eddig vállalt feladatokon túl)

Elsősorban az  Öveges P. során kialakuló partneri hálózat számára tartott órák, előadások. Továbbá az érintett információk megjelenítése a honlapon

Sz. T., L. J.

és

Sz. P.

tanév vége

Minden partnerintézményből érkező csoport min. egy alkalommal találkozzon az ökoszemlélettel, iskolánk ezen a téren nyújtott teljesítményével.

 

Könyvtárfejlesztés

A környezet- védelem jobb megjelenése, az információk könnyebb elérhetősége 

 

J. E. és  Sz. P.

2018. 12.

16.

Továbbra is külön helyen legyenek elérhetők a témában érintett könyvek, folyóiratok. Lehetőség szerint bővüljön a kínálat. 

Média megjelenés

Az öko tevékenységünk megjelenése a helyi médiában

 

J. E., J. Sz.

és 

Sz. P.

tanév vége

Legalább egy megjelenés a helyi médiában (rádió, TV, hírportál vagy újság).

Nyelvi felkészítés

A tanítási órákon és a próba- nyelvvizsgákon a „zöld” szemlélet megjelenése

S. M. I. 

tanév vége

Legalább egy próba- nyelvvizsga, ahol a témakörök egy része a környezetvédelemhez kapcsolódik.

Örökös ökoiskola pályázat beadása

Pályázat előkészítése, feladatok tisztázása, határidő betartása

Sz. P., Sz. T. 

2020. 03.

31.

Sikeres pályázat

Energiajárőr szolgálat

A DÖK és a technikai dolgozók bevonása, beosztás, ellenőrzés

K.S.,

SZ.P., M.T.

folyamatos

A tevékenység folyamatosságának biztosítása, több osztály bevonása

Az udvar felügyelete

A DÖK és a technikai dolgozók bevonása, beosztás, ellenőrzés. A „zöld” tevékenység, a testnevelés órák és a szünetekben történő pihenés összhangjának biztosítása. A „zöld” munkák: Madáretető, védett fa, komposztáló keret, esővíz gyűjtése, PET p. gyűjtés, időnként papírgyűjtés. 

K.S.,

SZ.P.,

M.T., J.

Sz., D.R.

folyamatos

A tevékenység folyamatosságának biztosítása. Az udvar használatának összehangolása. Az elkezdett „zöld” munkák folytatása, zavartalan működtetése, esetleg: javítás, pótlás. 

Az iskola „zöld” megközelítése

Meg kell tartani a korábban kialakult arányokat (iskolába járás gyalog, kerékpárral, tömegk. eszközökkel). Biciklitároló védelme. A „zöld” megközelítés reklámja. 

K.S.,

SZ.P.,

M.T.,  J. Sz., 

D.R.

folyamatos

Meg kell tartani a korábban kialakult arányokat: pedagógusok 70%, diákok 60%-a (esetleg javítani az adatokon).

A tantermek „zöld” jellegének biztosítása

Tantermek és egyéb helységek növényekkel való ellátása, ezek gondozása.

K.S.,

SZ.P.,

M.T., 

J. Sz., 

 

folyamatos

Meg kell tartani a korábban kialakult arányokat. 

Környezetünk gondozása, szabadtéri tevékenységek

Partnereinkkel együtt az iskola környékének, a Széchenyi ligetnek stb. gondozása. Iskolán kívüli programok megszervezése. 

 

K.S.,

SZ.P., 

B.É., 

D.R.

J. Sz. 

folyamatos

A tanév során legalább egy – egy akció a kijelölt területeken + a szabadtéri programok esetén összesen legalább 8 esemény biztosítása.

 

 

 

 

Békéscsaba, 2019. augusztus 30.

 

 

A Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium ÖKO – csoportjának

részletes munkaterve

2018/2019.

 

A felelősöknél szereplő rövidítések:

B.T. : Balogh Tamás

N.M : Németh Mariann

J. E.: Jakubjanszki Edit

J.K.M.: Járminé Kövecses Mária

K.S. : Kelemen Sándor

K. L. Á.: Kissné Lengyel Ágnes

K. N.: Komjáthy Nóra

S. M. I. : Dr. Sidóné Molnár Ildikó

Sz. L.: Szűcs Lajos

Sz. P.: Dr. Szenográdi Péter

Sz. T.: Szilágyi Tibor

L.J.: Lennert József

Feladat

Eszközök, eljárások,

módszerek

Felelősök

Határidő

Sikerkritérium

Munkatervek összehangolása

 

 

Sz. P.,

N.M.

2018. 09. 14.

Koherens munkatervek elkészítése

Öko munkacsoport

újraindítása

A „zöld” munkában korábban érintett személyek aktivizálása, esetleg új tagokkal történő bővítés

J. K. M. és

Sz. P.

2018. 09. 28.

Munkacsoport újraindítása a helyi elvárások, a P.P. és a pályázatban foglaltak szerint.

Az iskolai munkacsoport éves tevékenysége

Tervezés,

megbeszélések, folyamatos egyeztetés, ellenőrzés,

értékelés

Sz. P. és J. K. M.

Tanév vége

Legalább három megbeszélés, a munkaterv és az év végi beszámoló elfogadása. A munkaterv publikálása.

Öko – DÖK újraindításának támogatása, új diákok bevonása

Tanári segítséggel a csoport újraindítása, megújítása

 

K. S. és

Sz. P.

2018. 10. 19.

A munkacsoport

tevékenységének elindítása, tavalyi évhez képest jobb dokumentálása, publikálása

Az Öko –DÖK

éves tevékenysége

Tanári mentorálás

K. S. és

Sz. P.

Tanév vége

Legalább három megbeszélés, a munkaterv elfogadása

 

 

Kutató Diákprogram

(„projektdolgozat”)

A kollégák által meghirdetett

témák, diákok

választása

Sz. P., B.T.

2018. 10. 19.

Legalább egy téma kapcsolódjon a környezetvédelemhez

Kiállítások

 

A munkatervnek megfelelő kiállítás(ok) megszervezése, reklámja, értékelése

J. K. M. és

Sz. P.

Tanév vége

Legalább egy környezetvédelemhez, természet megismeréséhez kapcsolódó kiállítás megszervezése

 

Szakmai kirándulások

Túraszakkör

működése

J. K. M., K.S.

2019. 08. 31.

Legalább egy kirándulás vagy tábor megvalósulása

 

Papírgyűjtés

évfolyamonkénti

(1-8. o.) verseny

a gimnazisták és a szülők bevonásával

J. K. M.

és

K. L. Á.

Öko - DÖK

tanév vége

Két akció megszervezése (ősszel és tavasszal). Alkalmanként legalább 600 kg papír összegyűjtése.

Az Öko – DÖK megszervezi a gimnazisták bevonását is.

Szelektív hulladékgyűjtés

folyamatos gyűjtés az intézmény több pontján elhelyezett tartályokba

J. K. M.,

B. T. és

Sz. P.,

Sz. L.

folyamatos

Legalább öt termék szelektív gyűjtése (tanév során min. egy alkalommal ezek leadása), illetve legalább egy alkalommal további egy veszélyes hulladék (pl. használt étolaj) leadása. Minden évfolyam bevonása.

Megjelenés a honlapon

Elsősorban a term. tud. m.köz. honlapjához kapcsolódva hírek, képek megjelenése

Sz. P.

folyamatos

Legalább havonta frissítés a témában. A látogatottsági adatok elemzése.

Tanulmányi versenyek

Részvétel a környezet-

védelemhez (is)

kapcsolódó

versenyeken

Sz. P. és

J. K. M.

folyamatos

Legalább egy témához kapcsolódó versenyen legalább egy diák nevezése

 

 

 

 

Alapvető környezetkímélő szokások kialakítása, figyelemmel kísérése

A villany és vízhasználat optimalizálása,

szellőztetések

ellenőrzése.

Tájékoztatás,

ellenőrzés

A csoport tagjai

folyamatos

Az energiafogyasztás ne emelkedjen a tavalyi évhez képest

(a tanév során; figyelembe véve a 2018 nyarán történő felújítás energiaigényét)

Munkaközösségi munkatervek áttekintése

A tervekben szereplő „öko -jellegű” elemek megvalósulásának, elindításának kontrolja

Sz. P.

N.M.

2018. 10. 19.

Minden munkaterv tartalmazza a környezettudatos neveléssel kapcsolatos feladatokat és kezdjék el ezek megvalósítását.

Óralátogatások

Ökocsoport

tagjai

Sz. P., L. J., J.K.M.

folyamatos

A csoport tagjai legalább 4 olyan tanítási órát látogatnak, ahol a megfigyelés egyik (vagy fő) szempontja a környezetvédelmi nevelés megjelenése

Tematikus Napok (Tematikus Hét) szervezése

Jeles napok:

pl. Föld Világnapja, továbbá:

Zöld Nap

Tehetségnap

B. T., L. J.,

J. K. M.

tanév vége

( Tematikus Hét esetében: 2019. március vége)

A korábbi tanévek

során kialakított gyakorlat fenntartása,

a részvétel (aktivitás), növelése, az események jobb dokumentálása

 

 

A közösségi munkában érintett 9-11. évfolyamos diákok egy részének bevonása az iskolai környezetvédelmi

tevékenységbe

Diákok, szülők tájékoztatása,

az „öko” lehetőségek

propagálása

 

B. T. és

Sz. P.

tanév vége

Legalább 20  tanuló teljesítsen min. egy-egy órát a közösségi munkakeretéből környezetvédelemhez kapcsolódva. Az előző tanév és a nyári szünet pozitív példái kapjanak publicitást.

Ökoszemlélet

megjelenítése

a beiskolázási célú

programok során

 

Előadások, nyílt órák, szórólapok, interneten történő megjelenés

B. T., L. J.,

Sz. P., K. S.

2019. február vége

Legalább két  beiskolázási célú

rendezvényen jelenjen meg az iskola környezetvédelmi tevékenysége vagy a téma jelentősége.

 

Természetvédelmi

szakkör működése

Érdeklődő általános iskolások számára szervezett szakkör

J. K. M.

tanév vége

 A szakkör működése a tanév során.

 

 

 

 

 

 

Kapcsolat az Öveges P.

munkatársaival

 

Együttműködés

a tanítás, az előadások és a hírek megjelenítése terén a első évében is fenntartási időszak

Sz. T., L. J.

és

Sz. P.

tanév vége

Munkamegosztás egyértelművé tétele. Legalább egy közös program megszervezése, megjelenés egymás honlapján.

Újrahasznosított

papír használata

A tanítás és

az adminisztráció

során az újrahasznosított

papír használata

 

Sz. P.

tanév vége

 A tavaly felhasznált „zöld” papír arányának megtartása, lehetőség szerint növelése.

A környezetvédelmi

szemlélet multiplikálása

a környezetünkben

 

Elsősorban az

Öveges P. során

kialakuló partneri hálózat számára tartott órák, előadások. Továbbá az érintett információk megjelenítése a honlapon

Sz. T., L. J.

és

Sz. P.

tanév vége

Minden partnerintézményből érkező csoport min. egy alkalommal

találkozzon az ökoszemlélettel, iskolánk ezen a téren nyújtott teljesítményével.

Könyvtárfejlesztés

A környezet-

védelem jobb

megjelenése, az információk könnyebb elérhetősége 

 

J. E. és

Sz. P.

2018. 12. 16.

 Továbbra is külön helyen legyenek elérhetők a témában érintett könyvek, folyóiratok. Lehetőség szerint bővüljön a kínálat.

Média megjelenés

Az öko tevékenységünk

megjelenése a helyi médiában

 

J. E. és

Sz. P.

tanév vége

 Legalább egy megjelenés a helyi médiában (rádió, TV, hírportál vagy újság).

Nyelvi felkészítés

A tanítási órákon és a próba-

nyelvvizsgákon a „zöld” szemlélet megjelenése

S. M. I.

tanév vége

Legalább egy próba-

nyelvvizsga, ahol a témakörök egy része a környezetvédelemhez kapcsolódik.