Ökoiskolai munkaterv
Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és
Gimnázium
Békéscsaba
Haán Lajos u. 2-4.
2019/20
Általános célkitűzéseink a 2019/20. tanévre
- az intézmény tanulóinak és dolgozóinak, továbbá a szülőknek és partnereinknek a bevonása a programba, előző évek tapasztalatainak értékelése, hasznosítása
- többféle hulladékok szelektív gyűjtése, elhelyezése, továbbítása
- az Ökoiskola cím megszerzésével vállalt feladatok teljesítése, pályázat az Örökös Ökoiskola cím elnyerésére
- részvétel a város és a térség környezetvédelmi rendezvényein, partnerhálózatunk megtartása, lehetőség szerint erősítése
- tanórákhoz és tananyaghoz kapcsolódó folyamatos egyéni és csoportmunkák
- folyamatos jelenlét az iskola honlapján, illetve iskolai faliújság készítése, frissítése öko-témában
- alapvető környezetkímélő szokások kialakítása, figyelemmel kísérése
- együttműködés kialakítása az Öveges Programban dolgozó kollégákkal
- a munkatervek összehangolása
- az Ökoiskolai munkacsoport és az Öko – DÖK újraindításának támogatása, az elballagott vagy lemondott tagok pótlása
- tematikus napok és kiállítások szervezése
- kapcsolódás a Kutató Diákprogram és a Mindentudás Napja program témáihoz
- szakmai kirándulások vagy táborok szervezése (ezek „öko – tartalommal” való „ellátása”)
- az őszi és tavaszi papírgyűjtés, ennek kibővítése a gimnáziumi tagozat felé
- A folyamatosan szelektíven gyűjtött hulladékok mellett további hasonló akciók lebonyolítása
A részletesebb munkaterv az iskolai honlapon, ezen belül a természettudományi munkaközösség felületén érhető el 2019. szeptember 18-tól.
Békéscsaba, 2019. augusztus 30.
Dr. Szenográdi Péter
a munkacsoport vezetője
A Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium ÖKO – csoportjának részletes munkaterve
2019/20
A felelősöknél szereplő rövidítések:
B.É: Barna Éva
B.Zs: Brazda Zsolt
D. R.: Dobra Róbert
N.M : Németh Mariann
J.E. : Jakubjanszki Edit
J.SZ.: Johanidesz Szilvia
K.S. : Kelemen Sándor
K.L.Á.: Kissné Lengyel Ágnes
K. N.: Komjáthy Nóra
M.T.: Müller Tibor (technikai dolgozó)
S. M. I. : Dr. Sidóné Molnár Ildikó
Sz. L.: Szűcs Lajos
Sz. P.: Dr. Szenográdi Péter
Sz. T.: Szilágyi Tibor
L.J.: Lennert József
Feladat |
Eszközök, eljárások, módszerek |
Felelősök |
Határidő |
Sikerkritérium |
Munkatervek összehangolása
|
|
Sz. P., N.M. |
2019. 09. 14. |
Koherens munkatervek elkészítése |
Öko munkacsoport újraindítása |
A „zöld” munkában korábban érintett személyek aktivizálása, új tagok bevonása |
B.É. és Sz. P. |
2019. 09. 28. |
Munkacsoport újraindítása a helyi elvárások, a P.P. és a pályázatban foglaltak szerint. |
Az iskolai munkacsoport éves tevékenysége |
Tervezés, megbeszélések, folyamatos egyeztetés, ellenőrzés, értékelés |
Sz. P. és J. K. M. |
Tanév vége |
Legalább három megbeszélés, a munkaterv és az év végi beszámoló elfogadása. A munkaterv publikálása. |
Öko – DÖK újraindításának támogatása, új diákok bevonása, a tevékenységünk bemutatása más intézmények számára is |
Tanári segítséggel a csoport újraindítása, megújítása. Kapcsolódás a Garabonciás Napokhoz (Scoutside) |
K. S. és Sz. P. |
2019. 10. 19. |
A munkacsoport tevékenységének elindítása, tavalyi évhez képest jobb dokumentálása, publikálása. A Garabonciás N. résztvevőknél jelenjenmeg az öko – szemlélet. |
Az Öko –DÖK éves tevékenysége |
Folyamatos tanári mentorálás |
K. S. és Sz. P. |
Tanév vége |
Legalább három megbeszélés, a munkaterv elfogadása, sikeres szerplés a Garabonciás Napokon |
Kutató Diákprogram („projektdolgozat”) és a Mindentudás napja |
A kollégák által meghirdetett témák. A kollégák által tartott előadások között a fenntarthatóság kérdésének megjelenése. |
Sz. P., B.Zs. |
2019. 10. 19. |
Legalább egy – egy téma kapcsolódjon a környezetvédelemhez |
Kiállítások
|
A munkatervnek megfelelő kiállítás(ok) megszervezése, reklámja, értékelése |
B:É. és Sz. P., M.T. |
Tanév vége |
Legalább egy környezetvédelemhez, természet megismeréséhez kapcsolódó kiállítás megszervezése |
Szakmai kirándulások |
Túraszakkör működése |
K.S., Sz. P. |
2020. 08. 31. |
Legalább egy kirándulás vagy tábor megvalósulása |
Papírgyűjtés |
évfolyamonkénti (1-8. o.) verseny a gimnazisták és a szülők bevonásával |
K. L. Á. Öko – DÖK, D.R., M.T. |
tanév vége |
Két akció megszervezése (ősszel és tavasszal). Alkalmanként legalább 600 kg papír összegyűjtése. Az Öko – DÖK megszervezi a gimnazisták bevonását is. |
Szelektív hulladékgyűjtés |
folyamatos gyűjtés az intézmény több pontján elhelyezett tartályokba |
J. Sz. B. É. és Sz. P., Sz. L. |
folyamatos |
Legalább öt termék szelektív gyűjtése (tanév során min. egy alkalommal ezek leadása), illetve legalább egy alkalommal további egy veszélyes hulladék (pl. használt étolaj) leadása. Minden évfolyam bevonása. |
Külső kapcsolatok erősítése, megjelenés a honlapon, családi nap. |
Előadás külső helyszínen (pl. TIT, Múzeum, Kutató Központ). Másokkal együttműködve pályázat a fenntarthatóság témájában. Elsősorban a term. tud. m.köz. honlapjához kapcsolódva hírek, képek megjelenése. Családok bevonása. |
Sz. P. K.S. |
folyamatos |
Legalább egy előadás külső helyszínen, legalább egy külső helyszínre diákjaink „továbbítása”, min. egy pályázat. Legalább havonta frissítés a témában a honlapon. A látogatottsági adatok elemzése, reflexió. Lehetőleg a Garabonciás Napokhoz kapcsolódva családi program szervezése (min. egy alkalom, min. 2 család). |
Tanulmányi versenyek |
Részvétel a környezet- védelemhez (is) kapcsolódó versenyeken |
Sz. P. és B.Zs. |
folyamatos |
Legalább egy témához kapcsolódó versenyen legalább egy diák nevezése
|
Alapvető környezetkímélő szokások kialakítása, figyelemmel kísérése |
A villany és vízhasználat optimalizálása, szellőztetések ellenőrzése. Tájékoztatás, ellenőrzés |
A csoport tagjai |
folyamatos |
Az energiafogyasztás ne emelkedjen a tavalyi évhez képest (a tanév során; figyelembe véve a 2018 nyarán történő felújítás energiaigényét) |
Munkaközösségi munkatervek áttekintése |
A tervekben szereplő „öko jellegű” elemek megvalósulásának, elindításának kontrolja |
Sz. P. N.M. |
2019. 10. 19. |
Minden munkaterv tartalmazza a környezettudatos neveléssel kapcsolatos feladatokat és kezdjék el ezek megvalósítását. |
Óralátogatások |
Ökocsoport tagjai |
Sz. P., Sz. L., J. Sz., B.Zs. |
folyamatos |
A csoport tagjai legalább 4 olyan tanítási órát látogatnak, ahol a megfigyelés egyik (vagy fő) szempontja a környezetvédelmi nevelés megjelenése |
Tematikus Napok (Tematikus Hét) szervezése: „Fenntarthatósági Témahét”, továbbképzés |
Jeles napok: pl. Föld Világnapja, továbbá: Zöld Nap Tehetségnap, F. témahét megszervezése |
B. É, L. J., Sz. P., J. Sz. |
tanév vége ( Tematikus Hét esetében: 2020 tavaszán) |
A korábbi tanévek során kialakított gyakorlat fenntartása, a részvétel (aktivitás), növelése, az események jobb dokumentálása. A témahéthez kapcsolódó megyei továbbképzésen v. részvétel. |
A közösségi munkában érintett 9-11. évfolyamos diákok egy részének bevonása az iskolai környezetvédelmi tevékenységbe |
Diákok, szülők tájékoztatása, az „öko” lehetőségek propagálása
|
B. T. és Sz. P. |
tanév vége |
Legalább 30 tanuló teljesítsen min. egyegy órát a közösségi munkakeretéből környezetvédelemhez kapcsolódva. Az előző tanév és a nyári szünet pozitív példái kapjanak publicitást. |
Ökoszemlélet megjelenítése a beiskolázási célú programok során
|
Előadások, nyílt órák, szórólapok, interneten történő megjelenés |
L. J., Sz. P., K. S. |
2020. február vége |
Legalább két beiskolázási célú rendezvényen jelenjen meg az iskola környezetvédelmi tevékenysége vagy a téma jelentősége.
|
Természetvédelmi szakkör működése vagy tehetséggondozó csoport |
Érdeklődő iskolások számára szervezett szakkör, csoport megszervezése, működtetése, reflexiók |
Sz. P. |
tanév vége |
A szakkör vagy csoport működése, ellenőrzése a tanév során.
|
Kapcsolat az Öveges P. munkatársaival
|
Együttműködés a tanítás, az előadások és a hírek megjelenítése terén a első évében is fenntartási időszak |
Sz. T., L. J. K.N., Sz. P. |
tanév vége |
Munkamegosztás egyértelművé tétele. Legalább egy közös program megszervezése, megjelenés egymás honlapján. |
Újrahasznosított papír használata |
A tanítás és az adminisztráció során az újrahasznosított papír használata
|
Sz. P. |
tanév vége |
A tavaly felhasznált „zöld” papír arányának megtartása, lehetőség szerint növelése. |
A környezetvédelmi szemlélet multiplikálása a környezetünkben (ez eddig vállalt feladatokon túl) |
Elsősorban az Öveges P. során kialakuló partneri hálózat számára tartott órák, előadások. Továbbá az érintett információk megjelenítése a honlapon |
Sz. T., L. J. és Sz. P. |
tanév vége |
Minden partnerintézményből érkező csoport min. egy alkalommal találkozzon az ökoszemlélettel, iskolánk ezen a téren nyújtott teljesítményével. |
Könyvtárfejlesztés |
A környezet- védelem jobb megjelenése, az információk könnyebb elérhetősége
|
J. E. és Sz. P. |
2018. 12. 16. |
Továbbra is külön helyen legyenek elérhetők a témában érintett könyvek, folyóiratok. Lehetőség szerint bővüljön a kínálat. |
Média megjelenés |
Az öko tevékenységünk megjelenése a helyi médiában
|
J. E., J. Sz. és Sz. P. |
tanév vége |
Legalább egy megjelenés a helyi médiában (rádió, TV, hírportál vagy újság). |
Nyelvi felkészítés |
A tanítási órákon és a próba- nyelvvizsgákon a „zöld” szemlélet megjelenése |
S. M. I. |
tanév vége |
Legalább egy próba- nyelvvizsga, ahol a témakörök egy része a környezetvédelemhez kapcsolódik. |
Örökös ökoiskola pályázat beadása |
Pályázat előkészítése, feladatok tisztázása, határidő betartása |
Sz. P., Sz. T. |
2020. 03. 31. |
Sikeres pályázat |
Energiajárőr szolgálat |
A DÖK és a technikai dolgozók bevonása, beosztás, ellenőrzés |
K.S., SZ.P., M.T. |
folyamatos |
A tevékenység folyamatosságának biztosítása, több osztály bevonása |
Az udvar felügyelete |
A DÖK és a technikai dolgozók bevonása, beosztás, ellenőrzés. A „zöld” tevékenység, a testnevelés órák és a szünetekben történő pihenés összhangjának biztosítása. A „zöld” munkák: Madáretető, védett fa, komposztáló keret, esővíz gyűjtése, PET p. gyűjtés, időnként papírgyűjtés. |
K.S., SZ.P., M.T., J. Sz., D.R. |
folyamatos |
A tevékenység folyamatosságának biztosítása. Az udvar használatának összehangolása. Az elkezdett „zöld” munkák folytatása, zavartalan működtetése, esetleg: javítás, pótlás. |
Az iskola „zöld” megközelítése |
Meg kell tartani a korábban kialakult arányokat (iskolába járás gyalog, kerékpárral, tömegk. eszközökkel). Biciklitároló védelme. A „zöld” megközelítés reklámja. |
K.S., SZ.P., M.T., J. Sz., D.R. |
folyamatos |
Meg kell tartani a korábban kialakult arányokat: pedagógusok 70%, diákok 60%-a (esetleg javítani az adatokon). |
A tantermek „zöld” jellegének biztosítása |
Tantermek és egyéb helységek növényekkel való ellátása, ezek gondozása. |
K.S., SZ.P., M.T., J. Sz.,
|
folyamatos |
Meg kell tartani a korábban kialakult arányokat. |
Környezetünk gondozása, szabadtéri tevékenységek |
Partnereinkkel együtt az iskola környékének, a Széchenyi ligetnek stb. gondozása. Iskolán kívüli programok megszervezése.
|
K.S., SZ.P., B.É., D.R. J. Sz. |
folyamatos |
A tanév során legalább egy – egy akció a kijelölt területeken + a szabadtéri programok esetén összesen legalább 8 esemény biztosítása. |
Békéscsaba, 2019. augusztus 30.
A Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium ÖKO – csoportjának
részletes munkaterve
2018/2019.
A felelősöknél szereplő rövidítések:
B.T. : Balogh Tamás
N.M : Németh Mariann
J. E.: Jakubjanszki Edit
J.K.M.: Járminé Kövecses Mária
K.S. : Kelemen Sándor
K. L. Á.: Kissné Lengyel Ágnes
K. N.: Komjáthy Nóra
S. M. I. : Dr. Sidóné Molnár Ildikó
Sz. L.: Szűcs Lajos
Sz. P.: Dr. Szenográdi Péter
Sz. T.: Szilágyi Tibor
L.J.: Lennert József
Feladat |
Eszközök, eljárások, módszerek |
Felelősök |
Határidő |
Sikerkritérium |
Munkatervek összehangolása
|
|
Sz. P., N.M. |
2018. 09. 14. |
Koherens munkatervek elkészítése |
Öko munkacsoport újraindítása |
A „zöld” munkában korábban érintett személyek aktivizálása, esetleg új tagokkal történő bővítés |
J. K. M. és Sz. P. |
2018. 09. 28. |
Munkacsoport újraindítása a helyi elvárások, a P.P. és a pályázatban foglaltak szerint. |
Az iskolai munkacsoport éves tevékenysége |
Tervezés, megbeszélések, folyamatos egyeztetés, ellenőrzés, értékelés |
Sz. P. és J. K. M. |
Tanév vége |
Legalább három megbeszélés, a munkaterv és az év végi beszámoló elfogadása. A munkaterv publikálása. |
Öko – DÖK újraindításának támogatása, új diákok bevonása |
Tanári segítséggel a csoport újraindítása, megújítása
|
K. S. és Sz. P. |
2018. 10. 19. |
A munkacsoport tevékenységének elindítása, tavalyi évhez képest jobb dokumentálása, publikálása |
Az Öko –DÖK éves tevékenysége |
Tanári mentorálás |
K. S. és Sz. P. |
Tanév vége |
Legalább három megbeszélés, a munkaterv elfogadása
|
Kutató Diákprogram („projektdolgozat”) |
A kollégák által meghirdetett témák, diákok választása |
Sz. P., B.T. |
2018. 10. 19. |
Legalább egy téma kapcsolódjon a környezetvédelemhez |
Kiállítások
|
A munkatervnek megfelelő kiállítás(ok) megszervezése, reklámja, értékelése |
J. K. M. és Sz. P. |
Tanév vége |
Legalább egy környezetvédelemhez, természet megismeréséhez kapcsolódó kiállítás megszervezése
|
Szakmai kirándulások |
Túraszakkör működése |
J. K. M., K.S. |
2019. 08. 31. |
Legalább egy kirándulás vagy tábor megvalósulása
|
Papírgyűjtés |
évfolyamonkénti (1-8. o.) verseny a gimnazisták és a szülők bevonásával |
J. K. M. és K. L. Á. Öko - DÖK |
tanév vége |
Két akció megszervezése (ősszel és tavasszal). Alkalmanként legalább 600 kg papír összegyűjtése. Az Öko – DÖK megszervezi a gimnazisták bevonását is. |
Szelektív hulladékgyűjtés |
folyamatos gyűjtés az intézmény több pontján elhelyezett tartályokba |
J. K. M., B. T. és Sz. P., Sz. L. |
folyamatos |
Legalább öt termék szelektív gyűjtése (tanév során min. egy alkalommal ezek leadása), illetve legalább egy alkalommal további egy veszélyes hulladék (pl. használt étolaj) leadása. Minden évfolyam bevonása. |
Megjelenés a honlapon |
Elsősorban a term. tud. m.köz. honlapjához kapcsolódva hírek, képek megjelenése |
Sz. P. |
folyamatos |
Legalább havonta frissítés a témában. A látogatottsági adatok elemzése. |
Tanulmányi versenyek |
Részvétel a környezet- védelemhez (is) kapcsolódó versenyeken |
Sz. P. és J. K. M. |
folyamatos |
Legalább egy témához kapcsolódó versenyen legalább egy diák nevezése
|
Alapvető környezetkímélő szokások kialakítása, figyelemmel kísérése |
A villany és vízhasználat optimalizálása, szellőztetések ellenőrzése. Tájékoztatás, ellenőrzés |
A csoport tagjai |
folyamatos |
Az energiafogyasztás ne emelkedjen a tavalyi évhez képest (a tanév során; figyelembe véve a 2018 nyarán történő felújítás energiaigényét) |
Munkaközösségi munkatervek áttekintése |
A tervekben szereplő „öko -jellegű” elemek megvalósulásának, elindításának kontrolja |
Sz. P. N.M. |
2018. 10. 19. |
Minden munkaterv tartalmazza a környezettudatos neveléssel kapcsolatos feladatokat és kezdjék el ezek megvalósítását. |
Óralátogatások |
Ökocsoport tagjai |
Sz. P., L. J., J.K.M. |
folyamatos |
A csoport tagjai legalább 4 olyan tanítási órát látogatnak, ahol a megfigyelés egyik (vagy fő) szempontja a környezetvédelmi nevelés megjelenése |
Tematikus Napok (Tematikus Hét) szervezése |
Jeles napok: pl. Föld Világnapja, továbbá: Zöld Nap Tehetségnap |
B. T., L. J., J. K. M. |
tanév vége ( Tematikus Hét esetében: 2019. március vége) |
A korábbi tanévek során kialakított gyakorlat fenntartása, a részvétel (aktivitás), növelése, az események jobb dokumentálása
|
A közösségi munkában érintett 9-11. évfolyamos diákok egy részének bevonása az iskolai környezetvédelmi tevékenységbe |
Diákok, szülők tájékoztatása, az „öko” lehetőségek propagálása
|
B. T. és Sz. P. |
tanév vége |
Legalább 20 tanuló teljesítsen min. egy-egy órát a közösségi munkakeretéből környezetvédelemhez kapcsolódva. Az előző tanév és a nyári szünet pozitív példái kapjanak publicitást. |
Ökoszemlélet megjelenítése a beiskolázási célú programok során
|
Előadások, nyílt órák, szórólapok, interneten történő megjelenés |
B. T., L. J., Sz. P., K. S. |
2019. február vége |
Legalább két beiskolázási célú rendezvényen jelenjen meg az iskola környezetvédelmi tevékenysége vagy a téma jelentősége.
|
Természetvédelmi szakkör működése |
Érdeklődő általános iskolások számára szervezett szakkör |
J. K. M. |
tanév vége |
A szakkör működése a tanév során.
|
Kapcsolat az Öveges P. munkatársaival
|
Együttműködés a tanítás, az előadások és a hírek megjelenítése terén a első évében is fenntartási időszak |
Sz. T., L. J. és Sz. P. |
tanév vége |
Munkamegosztás egyértelművé tétele. Legalább egy közös program megszervezése, megjelenés egymás honlapján. |
Újrahasznosított papír használata |
A tanítás és az adminisztráció során az újrahasznosított papír használata
|
Sz. P. |
tanév vége |
A tavaly felhasznált „zöld” papír arányának megtartása, lehetőség szerint növelése. |
A környezetvédelmi szemlélet multiplikálása a környezetünkben
|
Elsősorban az Öveges P. során kialakuló partneri hálózat számára tartott órák, előadások. Továbbá az érintett információk megjelenítése a honlapon |
Sz. T., L. J. és Sz. P. |
tanév vége |
Minden partnerintézményből érkező csoport min. egy alkalommal találkozzon az ökoszemlélettel, iskolánk ezen a téren nyújtott teljesítményével. |
Könyvtárfejlesztés |
A környezet- védelem jobb megjelenése, az információk könnyebb elérhetősége
|
J. E. és Sz. P. |
2018. 12. 16. |
Továbbra is külön helyen legyenek elérhetők a témában érintett könyvek, folyóiratok. Lehetőség szerint bővüljön a kínálat. |
Média megjelenés |
Az öko tevékenységünk megjelenése a helyi médiában
|
J. E. és Sz. P. |
tanév vége |
Legalább egy megjelenés a helyi médiában (rádió, TV, hírportál vagy újság). |
Nyelvi felkészítés |
A tanítási órákon és a próba- nyelvvizsgákon a „zöld” szemlélet megjelenése |
S. M. I. |
tanév vége |
Legalább egy próba- nyelvvizsga, ahol a témakörök egy része a környezetvédelemhez kapcsolódik. |